|
Koffie en kanker
Koffiedrinkers werden voortdurend
onzeker gemaakt door de diverse berichten over een mogelijk verband tussen
het koffiegebruik en kanker. De jongste resultaten van onderzoeken bewijzen
evenwel dat eerder het tegenovergestelde het geval is: blijkbaar kunnen
bepaalde inhoudelijke stoffen van koffie zelfs een bescherming bieden
tegen kanker.
Intussen worden er vermoedens
bevestigd dat koffie substanties bevat die gelijkaardig werken als anti-oxydantia
(waartoe bv. vitamine B, caroteen, vitamine C en E behoren), die ons lichaam
beschermen tegen het ontstaan van kanker. Zo lijkt het chlorogeenzuur
in koffie een beschermende factor tegen kanker van de dikke darm en de
lever te zijn. Andere koffiebestanddelen hebben blijkbaar een anti-mutageen
effect: ze behoeden onze lichaamscellen ervoor om in kankercellen te ontaarden.
Een actuele studie uit Zwitserland toont aan dat bepaalde vetstoffen uit
koffie de eerste stap in het ontstaan van kanker in de cel kunnen verhinderen.
Ze doen dat doordat ze de erfsubstantie in onze cellen, het DNA, beschermen
tegen vernietigende reacties met agressieve stofwisselingsproducten.
In het verleden vermoedde men
dat er een verband bestond tussen kanker en koffie voor een hele reeks
van kankervormen. Dat verband bestaat inderdaad - maar wel in de tegenovergestelde
zin van wat door de critici vermoed werd. Omvangrijke onderzoeken hebben
de oude verwijten niet alleen ontkracht, maar hebben ook aangetoond dat
koffie een bescherming kan bieden tegen kanker. Hierna volgt een korte
samenvatting van de stand der wetenschap betreffende alle kankersoorten
waarvoor tot hiertoe in dit verband vermoedens bestonden:
Kanker van de dikke darm
Reeds aan het einde van de
jaren 70 toonden eerste onderzoeken aan dat koffie de kans op kanker van
de dikke darm en de endeldarm kan verminderen. De Wereldgezondheidsorganisatie
komt uiteindelijk in een artikel uit het jaar 1990 tot het besluit dat
het verband tussen koffiegebruik en een geringere vatbaarheid voor kanker
van de dikke darm duidelijk is. De jongste studies tonen nu aan dat het
chlorogeenzuur in koffie voor dit positief effect verantwoordelijk zou
kunnen zijn. Er zijn evenwel geen aanwijzingen voor een verband tussen
het koffiegebruik en andere kankersoorten van de spijsverteringsorganen
(maagkanker, slokdarmkanker). Tekenen voor een mogelijk verband tussen
het koffiegebruik en kanker van de buikspeekselklier konden eveneens door
vele onderzoeken weerlegd worden die een dergelijke samenhang uitsluiten.
Borstkanker
Het is bewezen dat er geen
verband bestaat tussen het ontstaan van borstkanker en het drinken van
koffie. Dit werd onder meer aangetoond via een evaluatie van het IARC
(International Agency for Research on Cancer) waarbij zeven grote controlestudies
inzake het thema koffie en borstkanker geanalyseerd en geëvalueerd
werden. Er is evenmin een relatie tussen het koffiedrinken en bepaalde
goedaardige weefselveranderingen (zogenaamde fibrocysten) in de borst.
Kanker van de eierstokken
De verdenking dat er een verband
bestond tussen het koffiegebruik en deze kankersoort ontstond ten gevolge
van een klein onderzoek dat een dergelijk vermoeden deed opkomen. Het
geringe aantal testpersonen en een reeks mogelijke oorzaken van fouten
maakten het resultaat evenwel erg twijfelachtig. Het vermoeden kon niet
in een andere studie bevestigd werden, zodat de wetenschappers het er
intussen over eens zijn dat een verband uitgesloten kan worden.
Blaaskanker
Ook het vermoeden dat een zeer
hoog koffiegebruik het ontstaan van blaaskanker zou kunnen begunstigen,
is intussen grotendeels uit de weg geruimd. De resultaten van wetenschappelijke
studies over deze kwestie waren steeds tegenstrijdig. Bij onderzoeken
die een verband deden vermoeden, kon er nooit een duidelijke afscheiding
gemaakt worden tussen de verschillende invloedsfactoren. In feite heeft
geen enkele studie een duidelijk of sterk positief effect van koffie op
blaaskanker aangetoond. Voor de rest werd in de totaliteit van alle onderzoeken
die in verband met dit thema gemaakt werden, een duidelijke tendens zichtbaar:
hoe omvangrijker de onderzoeken waren - hoe meer mensen er dus onderzocht
werden - des te minder was er een verband merkbaar tussen het koffiegebruik
en blaaskanker.
Conclusie: Als men een
samenvattende waardering zoekt van de vraag naar de invloed van het koffiegebruik
op het ontstaan van kanker, dan kan men zich oriënteren aan de voedingsrichtlijnen
van de Amerikaanse Kankervereniging. Daar zegt men: "De voorhanden zijnde
resultaten doen ons aannemen dat er niets spreekt tegen een normaal koffiegebruik.
Er zijn helemaal geen aanwijzingen voor dat cafeïne een risicofactor
vormt voor het ontstaan van kanker bij de mens."
Als onderzoeken in het verleden
een vermeend verband tussen koffiegebruik en het ontstaan van kanker hebben
uitgewezen, dan waren die resultaten meestal niet statistisch beveiligd,
of vertoonde de basis van het onderzoek bepaalde fouten - bv. doordat
belangrijke andere factoren naast het koffiegebruik niet voldoende op
hun invloed onderzocht werden.
Vandaag de dag lijkt het eerder
zo te zijn dat de inhoudelijke stoffen van koffie bescherming bieden tegen
kanker. Zo wordt uit de wetenschappelijke onderzoeken uitgerekend de laatste
tijd steeds duidelijker dat koffie een hele reeks van substanties bevat
die door hun anti-mutagene, anti-carcinogene en anti-oxydatieve eigenschappen
het ontstaan van kanker kunnen voorkomen.
|