| Koffie
en osteoporose
Tot de belangrijkste oorzaken
van osteoporose behoren gebrek aan beweging en een te geringe opname van
calcium over decennia. Verscheidene onderzoeken leken erop te wijzen dat
ook een hoger koffiegebruik tot de risicofactoren kon behoren. Zo werd
in verschillende gevallen na het drinken van koffie een kortstondige,
geringe stijging van de calciumafscheiding in de urine vastgesteld. Vooral
dit fenomeen droeg ertoe bij om koffie op de lijst van verdachte factoren
te zetten. Actuele onderzoeken tonen evenwel aan dat koffie in ieder geval
een secundaire factor is. Wie goed van calcium voorzien is en levenslang
let op een voldoende opname van calcium, loopt door een normaal koffiegebruik
geen hoger risico op osteoporose.
Osteoporose is één
van de meest voorkomende gezondheidsproblemen bij vrouwen boven de 50.
Naarmate men ouder wordt, daalt in het verloop van deze ziekte het mineraalstofgehalte
van de knoken. Naast pijnen en veranderingen van de wervelkolom behoort
ook de grotere neiging tot botbreuken tot de gevolgen. Osteoporose behoort
tegenwoordig al tot de "volksziekten". Reeds 30% van de oudere vrouwen
en 5% van de oudere mannen lijden aan deze ziekte.
Voeding
Oorzakelijk is osteoporose
een voedingsprobleem. De manier waarop wij ons voeden heeft een belangrijke
invloed op de gezondheid van onze knoken. De minerale stof calcium, die
voor de stabiliteit van onze knoken zorgt, speelt daarbij de belangrijkste
rol. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die aan osteoporose
lijden gemiddeld minder calcium in hun voeding opnemen dan personen zonder
osteoporose. In landen zoals Japan, waar de bevolking gemiddeld slechts
de helft van de aanbevolen hoeveelheid calcium inneemt, treden de meeste
gevallen van osteoporose en de meeste botbreuken op.
Op zoek naar voedingsfactoren
die medeverantwoordelijk zijn voor het ontstaan van osteoporose stootte
men ook op koffie. Bij één van de eerste medische langlopende
studies met meerdere duizenden testpersonen, het Framingham-onderzoek,
werd ook het dagelijks koffiegebruik van de deelnemers onderzocht. Bij
wie regelmatig dagelijks koffie dronk, steeg het risico van latere botbreuken
aanzienlijk. In dat onderzoek werd evenwel niet gemeten hoeveel calcium
de testpersonen innamen. Dat leidde uiteindelijk tot het vermoeden dat
het koffiegebruik slechts een "markeerder" voor andere gedragswijzen kon
zijn die oorzakelijk verantwoordelijk zijn voor de osteoporose: jammer
genoeg zijn verwoede koffiedrinkers vaak mensen die veel roken, weinig
bewegen en zich ook soms slecht voeden. Wanneer bij een studie het koffiegebruik
gemeten wordt, maar niet deze andere oorzakelijke factoren, dan moet de
koffie in de plaats van die factoren opdraaien als eigenlijke boosdoener
- wat de auteurs van het Framingham-onderzoek trouwens zelf als mogelijke
foutbron toegegeven hebben.
Gebrek aan beweging
Bij latere onderzoeken is immers
gebleken dat factoren zoals een gebrek aan beweging (= ontbrekende training
van de knoken), een verkeerde voeding en - bij vrouwen na de wisseljaren
- hormonale storingen met effect op de beenderstofwisseling de eigenlijke
en wezenlijke oorzaken zijn van osteoporose. Zo heeft bv. een Amerikaanse
studie bij een duizendtal vrouwen na de wisseljaren aangetoond dat het
mineraalstofgehalte van de beenderen bij personen die hun leven lang dagelijks
meer dan twee koppen koffie dronken, enkel lager was als tegelijk de opname
van mineraalstof met de voeding zeer gering was. Vrouwen die regelmatig
naast koffie ook melk dronken, leden niet aan een geringe dichtheid van
de beenderen.
Een verband tussen de mogelijke
kort durende toename van de calciumafscheiding in de urine na het koffiedrinken
en het ontstaan van osteoporose is volgens de onderzoeken die totnogtoe
in dit verband werden uitgevoerd eveneens eerder onwaarschijnlijk. Een
vergelijkend onderzoek bij vrouwen voor de menopauze toonde aan dat het
koffiegebruik - en daarmee verbonden de hogere afscheiding van calcium
- in vergelijking met andere voedingsfactoren en hormonale omstandigheden
geen invloed had op de ontwikkeling van de dichtheid en de mineralisering
van het gebeente.
Als men de vele onderzoeksresultaten
die intussen over osteoporose voorhanden zijn, samenvat, dan wordt het
volgende duidelijk: vroegtijdige en continue lichamelijke training en
een calciumrijke voeding zijn de belangrijkste preventiemaatregelen tegen
een latere osteoporose. Daarbij is gebleken dat onder het trainingsaspect
vooral (gematigd) gewichtheffen, bv. halteroefeningen, positieve effecten
heeft. Wat de voeding betreft, moet er vooral gelet worden op een voldoende
opname van melk, kaas en andere zuivelproducten. Melk en zuivelproducten
zijn de belangrijkste calciumleveranciers in onze voeding. Zonder deze
producten is een voldoende calciumvoorziening nauwelijks mogelijk. Dit
is de reden waarom zuivere "vegane" vegetariërs, die niet enkel afzien
van vlees, maar ook van andere dierlijke producten zoals uitgerekend melk
en zuivelproducten, vooral het gevaar lopen om een calciumtekort te krijgen.
In "multivariabele" onderzoeken
werden naast het koffiegebruik vele andere voedingsfactoren en vele levensstijlfactoren
onderzocht. Hun resultaten tonen dat koffie geen risicofactor is en dat
zijn gebruik in ieder geval vaak met de andere, echte risicofactoren eng
verbonden is. Zo wordt het vermoeden bevestigd dat koffie in andere studies,
waar hij als risicofactor opduikt, inderdaad enkel als "indicatie" voor
de echte oorzaken optreedt.
Conclusie: Enkel wie
een leven lang te weinig melk, kaas, zuivelproducten en andere calciumrijke
levensmiddelen geconsumeerd heeft, kan zijn risico op osteoporose door
intens koffiegebruik verhogen. Aangezien calcium in de stofwisseling vele
belangrijke functies heeft en niet alleen dient voor de stabilisering
van het gebeente, kan de leuze enkel luiden: wie zichzelf wil beschermen
tegen osteoporose en een algemeen calciumtekort, hoeft niet af te zien
van koffie. Hij dient veeleer te letten op een gezonde en volwaardige
voeding die zijn calciumgehalte opbouwt en waarborgt en moet zich voldoende
bewegen.
Nog een tip voor koffievrienden
die toch bezorgd zijn voor hun calciumgehalte: een lekkere koffie met
melk, misschien zelfs met een toefje slagroom, of een cappuccino zorgen
er door het calciumgehalte van de melk voor dat er naast het koffiegebruik
ook een kleine bijdrage geleverd wordt voor de calciumvoorziening.
|